Często zdarza się, że samochód nie chce zapalić w chłodne poranki, a problemem mogą być uszkodzone świece żarowe. Sprawdzenie stanu świec żarowych jest kluczowe dla utrzymania sprawności silnika diesla. W tym artykule omówimy, jak sprawdzić świece żarowe miernikiem, aby uniknąć problemów z rozruchem pojazdu.
Ten artykuł jest wynikiem naszej współpracy z kierowca.org
Co to są świece żarowe?
Świece żarowe są elementem układu zapłonowego w silnikach wysokoprężnych. Ich głównym zadaniem jest generowanie ciepła, które pomaga zapalić paliwo w komorze spalania w zimnych warunkach. Dzięki temu silnik diesel może ruszać nawet w niskich temperaturach. Świece żarowe składają się z metalowej obudowy, wewnątrz której znajduje się spirala lub drut żarzący. Kiedy włączysz zapłon, spirala rozgrzewa się, emitując ciepło i ułatwiając rozruch silnika.
Jak sprawdzić świece żarowe miernikiem?
Aby sprawdzić świece żarowe miernikiem, będziesz potrzebować multimetru lub miernika oporu. Oto kroki, które powinieneś podjąć:
-
Wyłącz zapłon i poczekaj, aż silnik ostygnie. Nie próbuj sprawdzać świec żarowych na gorącym silniku.
-
Odszukaj świece żarowe w swoim silniku. Zazwyczaj znajdują się one w kolektorze ssącym lub w głowicy cylindra.
-
Odłącz przewody elektryczne podłączone do świec żarowych.
-
Ustaw multimetr w trybie pomiaru oporu (ohmów).
-
Podłącz jeden koniec multimetru do metalowej obudowy świecy żarowej (możesz użyć śrubokrętu jako pomostu) i drugi koniec do końcówki świecy.
-
Odczytaj wynik na multimetrze. Prawidłowy rezystor dla większości świec żarowych wynosi od 0,6 do 2,5 ohmów, ale wartości te mogą różnić się w zależności od modelu pojazdu. Sprawdź specyfikacje producenta.
-
Porównaj wyniki pomiarów dla wszystkich świec żarowych w silniku. Jeśli którykolwiek z wyników znacznie odbiega od normy, może to oznaczać, że świeca jest uszkodzona i należy ją wymienić.
Jak sprawdzić świece żarowe bez wykręcania?
Czasami sprawdzenie stanu świec żarowych bez ich wykręcania może być trudne, ale istnieje pewna metoda, która może pomóc. Możesz to zrobić za pomocą miernika oporu. Oto kroki:
-
Podłącz miernik oporu do przewodu odłączonego od świecy żarowej.
-
Włóż drugi koniec miernika oporu do wtyczki świecy żarowej. Upewnij się, że miernik jest ustawiony na tryb pomiaru oporu (ohmów).
-
Odczytaj wynik na mierniku. Jeśli wartość oporu jest znacznie różna od normy, świeca żarowa może być uszkodzona.
Podsumowanie
Sprawdzanie stanu świec żarowych miernikiem jest ważnym krokiem w utrzymaniu sprawności silnika diesla. Dzięki temu możesz uniknąć problemów z rozruchem pojazdu w chłodne dni. Pamietaj, że regularna kontrola i ewentualna wymiana uszkodzonych świec żarowych może przedłużyć żywotność Twojego silnika.
Jak często należy sprawdzać świece żarowe?
Rekomendowane jest sprawdzanie stanu świec żarowych co 20 000 do 50 000 kilometrów lub zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Czym objawiają się uszkodzone świece żarowe?
Uszkodzone świece żarowe mogą powodować trudności z rozruchem pojazdu w niskich temperaturach oraz zwiększone zużycie paliwa.
Czy mogę użyć multimetru do sprawdzenia każdej świecy żarowej?
Tak, multimetr jest przydatnym narzędziem do sprawdzania stanu większości świec żarowych, ale zawsze sprawdzaj specyfikacje producenta pojazdu, aby upewnić się, że wykonujesz prawidłowe pomiary.
Ile kosztują nowe świece żarowe?
Koszt nowych świec żarowych zależy od marki i modelu pojazdu. Średnio można się spodziewać wydatku od 20 do 50 złotych za sztukę.
Zobacz także: